Facebook
Podcasty podatkowe GOFIN - podcasty.gofin.pl
PODCASTY GOFIN Podatki, Księgowość, Prawo pracy
Serwis podcasty.gofin.pl to zbiór porad i informacji z zakresu podatków, księgowości, prawa pracy, które tworzą redaktorzy Czasopism: Biuletyn Informacyjny, Ubezpieczenia i Prawo Pracy, Poradnik VAT, Zeszyty Metodyczne Rachunkowości, Przegląd Podatku Dochodowego i Gazety Podatkowej. W profesjonalny i zrozumiały sposób dzielą się oni swoją wiedzą oraz omawiają niezwykle ważne zagadnienia i zmiany przepisów.
Wdrożenie i stosowanie monitoringu aktywności w mediach pracownika
Redakcja czasopisma Ubezpieczenia i Prawo Pracy | 13.01.2022

Przepisy Kodeksu pracy zawierają regulacje, na mocy których pracodawca może wprowadzić kontrolę służbowej poczty elektronicznej pracownika (monitoring poczty elektronicznej). Musi jednak przy tym zachować cel jakiemu ma on służyć oraz wypełnić określone obowiązki informacyjne względem pracowników.

Treść podcastu

Szczególną formą kontroli monitorowania zachowań pracowników w mediach jest monitoring. Pracodawca może go wprowadzić wyłącznie wtedy, gdy jest to niezbędne do zapewnienia organizacji pracy umożliwiającej pełne wykorzystanie czasu pracy oraz właściwego użytkowania udostępnionych pracownikowi narzędzi pracy oraz nie narusza tajemnicy korespondencji oraz innych dóbr osobistych pracownika.

Ten typ monitoringu może być częścią monitorowania internetowej aktywności pracownika, jego służbowej poczty elektronicznej czy służbowego sprzętu elektronicznego, tj. komputerów, laptopów, tabletów, smartfonów. Powinien się ograniczać do czasu, w którym pracownik pozostaje w dyspozycji pracodawcy, a po godzinach pracy - tylko do osiągnięcia celów, dla których jest przyjęty.

Pracodawca ustala cele, zakres oraz sposób zastosowania monitoringu w układzie zbiorowym pracy lub w regulaminie pracy albo w obwieszczeniu, jeżeli nie jest objęty układem lub nie ma obowiązku posiadania regulaminu. Przy obwieszczeniu dysponuje pełną swobodą decyzyjną. W przypadku dwóch pozostałych dokumentów musi natomiast uzgodnić treść postanowień o monitoringu z zakładową organizacją związkową. Przy czym może podjąć decyzję sam wobec zapisów w regulaminie pracy, jeżeli nie uzyska porozumienia ze związkami w wyznaczonym terminie lub nie działa u niego organizacja związkowa. Jest natomiast pozbawiony takiej możliwości w stosunku do układu zbiorowego. Termin wejścia w życie regulacji o monitoringu zależy od dokumentu, w którym są umieszczane zapisy o jego stosowaniu. Następuje to odpowiednio, w terminie zapisanym w protokole dodatkowym, nie wcześniej niż z dniem jego zarejestrowania, jeżeli monitoring został włączony do układu zbiorowego pracy, po upływie 2 tygodni od ich upublicznienia, gdy monitoring jest częścią regulaminu pracy, w dniu wskazanym przez pracodawcę, jeśli postanowienia o monitoringu są zawarte w obwieszczeniu.

Pracodawca musi poinformować pracowników, w sposób u niego przyjęty, o wprowadzeniu monitoringu nie później niż 2 tygodnie przed jego uruchomieniem. Ma także obowiązek oznaczyć monitorowane urządzenia w sposób widoczny i czytelny, za pomocą odpowiednich znaków lub ogłoszeń dźwiękowych. Wymóg informacyjny istnieje również wobec nowo zatrudnionych. Przed dopuszczeniem do pracy pracodawca przekazuje im na piśmie informacje o celu, zakresie i sposobie zastosowania monitoringu. Dla wypełnienia tego obowiązku powinno wystarczyć poświadczenie przez nowo zatrudnionego pracownika, że zapoznał się z aktualnym regulaminem pracy, jeśli zapisy tam umieszczono. Przy czym w literaturze można spotkać się ze  stanowiskiem, zalecającym aby informację w omawianej sprawie udostępniać na piśmie każdemu pracownikowi w sposób indywidualny.

Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.