Jesteśmy przedsiębiorcą turystycznym. Jak powinniśmy ujmować w księgach rachunkowych płatności dokonywane za pomocą bonów turystycznych?
Z dniem 18 lipca 2020 r. weszła w życie ustawa z dnia 15 lipca 2020 r. o Polskim Bonie Turystycznym, zwana dalej ustawą o bonie turystycznym. Określa ona zasady przyznawania i realizacji świadczenia w formie Polskiego Bonu Turystycznego. Bon ma postać kodu elektronicznego. Za pomocą bonu dokonuje się płatności za usługi hotelarskie lub udział w imprezach turystycznych na rzecz dziecka realizowane przez przedsiębiorcę turystycznego lub organizację pożytku publicznego na terytorium Polski. Bon nie podlega wymianie na gotówkę, inne prawne środki płatnicze oraz inne środki wymiany. Na dziecko przysługuje jedno świadczenie w formie bonu w wysokości 500 zł. Na dziecko niepełnosprawne poza bonem w wysokości 500 zł przysługuje również dodatkowe świadczenie w formie bonu o wartości 500 zł. Obsługa bonu odbywa się w systemie teleinformatycznym. System ten obsługuje ZUS. Prawo do dokonywania płatności za pomocą bonu wygaśnie 31 marca 2022 r.
Przedsiębiorca turystyczny realizujący usługi hotelarskie lub imprezy turystyczne w celu umożliwienia przyjmowania płatności dokonywanych za pomocą bonu powinien dokonać rejestracji na profilu informacyjnym w systemie teleinformatycznym prowadzonym przez ZUS. W ten sposób zostanie umieszczony na liście przedsiębiorców turystycznych mających prawo do przyjmowania płatności dokonywanych za pomocą bonu. Lista ta publikowana jest na stronie internetowej Polskiej Organizacji Turystycznej. ZUS realizuje płatność za bon na rzecz przedsiębiorcy w terminie 14 dni od dnia przyjęcia płatności za pomocą bonu na rachunek bankowy przedsiębiorcy zgłoszony w systemie.
Dla celów rachunkowości ogólne zasady ewidencji usług turystyki w związku z wprowadzeniem bonu turystycznego nie ulegają zmianie. Realizacja bonu polega na wykorzystaniu go do rozliczenia całości lub części płatności za wykonaną usługę turystyczną bądź przyjęcia zaliczki lub zadatku zapłaconej bonem. W związku z tym, że obsługą płatności jak wynika z ustawy o bonie turystycznym zajmuje się ZUS, a przedsiębiorca może czekać 14 dni na płatność, w ewidencji księgowej w celu rozliczenia transakcji za pomocą bonu wskazane jest założyć dodatkowe konto rozrachunkowe do konta syntetycznego 24 "Pozostałe rozrachunki" o nazwie np. "Rozrachunki z tytułu bonu turystycznego z ZUS".
Ewidencja księgowa rozliczenia zapłaty za usługi turystyki za pomocą bonu turystycznego może przebiegać następująco:
Przychody ze sprzedaży usług turystyki ujmuje się na podstawie raportu fiskalnego lub wystawionej faktury sprzedaży księgując wartość usługi w cenie sprzedaży netto po stronie Ma konta 70-0 "Sprzedaż usług", następnie księguje się VAT należny ustalony zgodnie z przepisami o VAT po stronie Ma konta 22-2 "Rozrachunki z urzędem skarbowym z tytułu VAT należnego" oraz kwotę zobowiązania do zapłaty po stronie Wn konta 20 "Rozrachunki z odbiorcami".
Zapłatę za część usługi dokonaną gotówką lub kartą płatniczą księguje się zapisem: Wn konto 10 "Kasa" lub 13-9 "Środki pieniężne w drodze", oraz Ma konto 20 "Rozrachunki z odbiorcami".
Natomiast zapłatę za część usługi dokonaną bonem turystycznym księguje się zapisem: Wn konto 24 "Pozostałe rozrachunki" (w analityce: Rozrachunki z tytułu bonu turystycznego z ZUS), oraz Ma konto 20 "Rozrachunki z odbiorcami".
Z kolei wpływ środków za bony turystyczne z ZUS księguje się zapisem: Wn konto 13-0 "Rachunek bieżący" oraz Ma konto 24 "Pozostałe rozrachunki" (w analityce: Rozrachunki z tytułu bonu turystycznego z ZUS).