Facebook
Podcasty podatkowe GOFIN - podcasty.gofin.pl
PODCASTY GOFIN Podatki, Księgowość, Prawo pracy
Serwis podcasty.gofin.pl to zbiór porad i informacji z zakresu podatków, księgowości, prawa pracy, które tworzą redaktorzy Czasopism: Biuletyn Informacyjny, Ubezpieczenia i Prawo Pracy, Poradnik VAT, Zeszyty Metodyczne Rachunkowości, Przegląd Podatku Dochodowego i Gazety Podatkowej. W profesjonalny i zrozumiały sposób dzielą się oni swoją wiedzą oraz omawiają niezwykle ważne zagadnienia i zmiany przepisów.
Co może zrobić wierzyciel w przypadku braku odpowiedzi na wezwanie do potwierdzenia salda?
Redakcja czasopisma Zeszyty Metodyczne Rachunkowości | 25.03.2024

W sytuacji gdy kontrahenci prowadzący księgi rachunkowe nie odsyłają odpowiedzi na wysłane przez jednostkę wezwania do potwierdzeń sald i inwentaryzacja tą drogą okaże się niemożliwa, uzasadnione jest przeprowadzenie inwentaryzacji niepotwierdzonych należności drogą weryfikacji.

Treść podcastu

Do naszego wydawnictwa wpłynęło pytanie od jednostki, która w związku z obowiązkiem inwentaryzacji należności, wysłała wezwania do potwierdzenia sald do swoich kontrahentów prowadzących księgi rachunkowe. Nie otrzymała ona jednak wszystkich odpowiedzi. Jednostka zapytała jak w takiej sytuacji powinna postąpić?

W myśl art. 26 ust. 1 pkt 2 ustawy o rachunkowości, należności inwentaryzuje się drogą uzyskania od kontrahentów potwierdzeń prawidłowości wykazanego w księgach rachunkowych jednostki stanu tych aktywów oraz wyjaśnienia i rozliczenia ewentualnych różnic. Jest to tzw. metoda potwierdzenia sald. Z kolei z art. 26 ust. 1 pkt 3 ustawy o rachunkowości wynika, że jeśli inwentaryzacja składników aktywów i pasywów drogą ich spisu z natury lub uzgodnienia w drodze potwierdzenia sald nie była z przyczyn uzasadnionych możliwa, ich inwentaryzacja przeprowadzana jest drogą porównania danych ksiąg rachunkowych z odpowiednimi dokumentami i weryfikacji wartości tych składników, tzw. metoda weryfikacji. Metoda ta polega na porównaniu danych ksiąg rachunkowych z odpowiednimi dokumentami i weryfikacji realnej wartości tych składników. Również z pkt 8 stanowiska Komitetu Standardów Rachunkowości w sprawie rozrachunków z kontrahentami wynika, że jeżeli we wskazanym przez jednostkę terminie kontrahent nie potwierdzi salda należności, a jednostka uzna, że saldo nie może być potwierdzone z przyczyn uzasadnionych, to przeprowadza inwentaryzację należności niepotwierdzonej przez kontrahenta metodą weryfikacji. W stanowisku w sprawie rozrachunków z kontrahentami podkreślono, że ustawa o rachunkowości nie przewiduje stosowania przez jednostkę tzw. milczącego potwierdzenia salda, to jest zamieszczania na wezwaniu do potwierdzenia wysokości salda, że brak odpowiedzi ze strony kontrahenta w terminie wskazanym w wezwaniu zostanie uznany za potwierdzenie kwoty należności wyspecyfikowanej na wezwaniu. Innymi słowy, brak odpowiedzi kontrahenta na wezwanie do potwierdzenia wysokości salda, nawet, gdy jednostka zamieściła na wezwaniu opisaną powyżej klauzulę oznacza, że saldo rozrachunków nie zostało potwierdzone. Trzeba pamiętać, że przeprowadzenie inwentaryzacji należności w drodze weryfikacji będzie uzasadnione dopiero w przypadku, gdy inwentaryzacja drogą potwierdzenia sald okaże się niemożliwa.

Jeżeli więc kontrahenci prowadzący księgi rachunkowe nie odsyłają odpowiedzi na wysłane przez jednostkę wezwania do potwierdzeń sald, to jednostka w pierwszej kolejności powinna spróbować nakłonić tych kontrahentów do odesłania odpowiedzi, poprzez np. kontakt telefoniczny lub ponowne wysłanie wezwań. W sytuacji gdy takie ponowienie próśb o potwierdzenie sald nie powiedzie się i inwentaryzacja tą drogą okaże się niemożliwa, uzasadnione będzie przeprowadzenie inwentaryzacji niepotwierdzonych należności drogą weryfikacji.

Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.