Od 1 stycznia 2022 r. na przedsiębiorców nałożono obowiązek zapewnienia swoim klientom możliwości dokonywania zapłaty, w każdym miejscu, w którym działalność gospodarcza jest faktycznie wykonywana, w szczególności w lokalu, poza lokalem przedsiębiorstwa lub w pojeździe wykorzystywanym do świadczenia usług transportu pasażerskiego, przy użyciu instrumentu płatniczego w rozumieniu ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o usługach płatniczych. Stanowi o tym art. 19a ust. 1 ustawy Prawo przedsiębiorców. Przy czym, zgodnie z art. 19a ust. 2 tej ustawy, obowiązek ten dotyczy tylko tych przedsiębiorców, którzy są zobowiązani do prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.
Podatnicy mają wątpliwości jak należy rozumieć pojęcie "przyjmowania należności przy użyciu instrumentu płatniczego"
Przez instrument płatniczy, zgodnie z ww. ustawą o usługach płatniczych, należy rozumieć zindywidualizowane urządzenie lub uzgodniony przez użytkownika i dostawcę zbiór procedur, wykorzystywanych przez użytkownika do złożenia zlecenia płatniczego.
Definicja instrumentu płatniczego w ujęciu ustawy o usługach płatniczych jest bardzo szeroka i obejmuje wszelkie urządzenia czy też procedury umożliwiające płatnikowi złożenie zlecenia płatniczego.
W uzasadnieniu do ustawy nowelizującej wskazano, iż przepis pozwala stosować wszelkie formy rozliczeń bezgotówkowych, które w kasie mogłyby zostać zakwalifikowane w kategoriach "przelew", "płatności mobilne" czy "karta".
W serwisie informacyjno-usługowym dla przedsiębiorcy www.biznes.gov.pl w informacji "Jak przedsiębiorcy i konsumenci mogą płacić za transakcje: płatności gotówkowe i bezgotówkowe" wskazano, że realizacja obowiązku, który polega na umożliwieniu klientowi konsumentowi zapłatę w formie bezgotówkowej, może polegać na udostępnieniu terminala płatniczego, integracji firmowego konta bankowego z usługą BLIK bądź też udostępnieniu firmowego numeru konta bankowego.
Podkreślono, iż obowiązek umożliwienia płatności bezgotówkowej jest spełniony, jeżeli udostępniona zostanie jedna z możliwych opcji płatności bez użycia gotówki. Nie ma zatem obowiązku dysponowania konkretnym urządzeniem, na przykład terminalem płatniczym.
Przedsiębiorca ma obowiązek zapewnić, że konsument będzie miał do dyspozycji przynajmniej jedną z metod przyjęcia płatności bezgotówkowej.