Facebook
Podcasty podatkowe GOFIN - podcasty.gofin.pl
PODCASTY GOFIN Podatki, Księgowość, Prawo pracy
Serwis podcasty.gofin.pl to zbiór porad i informacji z zakresu podatków, księgowości, prawa pracy, które tworzą redaktorzy Czasopism: Biuletyn Informacyjny, Ubezpieczenia i Prawo Pracy, Poradnik VAT, Zeszyty Metodyczne Rachunkowości, Przegląd Podatku Dochodowego i Gazety Podatkowej. W profesjonalny i zrozumiały sposób dzielą się oni swoją wiedzą oraz omawiają niezwykle ważne zagadnienia i zmiany przepisów.
Wystawianie faktur w okresie trwania awarii KSeF
Redakcja czasopisma Poradnik VAT | 13.11.2023

W art. 106ne ust. 1 ustawy o VAT wprowadzono regulacje dotyczące zamieszczania komunikatów wskazujących okres trwania awarii KSeF. Minister właściwy do spraw finansów publicznych będzie je zamieszczać w Biuletynie Informacji Publicznej MF. Komunikaty te będą także dostępne za pośrednictwem oprogramowania interfejsowego.

Treść podcastu

Art. 106nf ustawy o VAT reguluje sposoby wystawiania faktur w sytuacji awarii Krajowego Systemu e-Faktur, wskazanej w odpowiednich komunikatach publikowanych na stronie BIP MF lub poprzez oprogramowanie interfejsowe.

W okresie trwania awarii KSeF podatnik będzie wystawiał faktury w postaci elektronicznej zgodnie z wzorem udostępnionym przez MF. Faktury elektroniczne wystawione w tym okresie podatnik będzie zobowiązany udostępnić nabywcy w sposób z nim uzgodniony.

W świetle wyjaśnienia zawartego w uzasadnieniu do ustawy nowelizującej przekazanie faktury w sposób uzgodniony oznacza przekazanie do nabywcy faktury wystawionej przez wystawcę w wymaganej postaci elektronicznej xml zgodnej z wzorem faktury ustrukturyzowanej, przekazanej odbiorcy albo w formie wydruku papierowego albo drogą elektroniczną poprzez zapisanie formatu xml wystawionego dokumentu do innej formy pliku, np. pdf - w zależności od preferencji nabywcy. Nabywca może jednak preferować otrzymywanie faktury w KSeF i w związku z tym oczekuje na fakturę, do momentu aż faktura ta znajdzie się w KSeF. W tym ostatnim przypadku wystawca wystawi fakturę wg wzoru i prześle do KSeF po zakończeniu awarii. Faktura będzie wtedy dostępna dla nabywcy bezpośrednio w KSeF.

Faktury elektroniczne wystawione w trakcie awarii KSeF będą musiały być przez podatnika oznaczone kodem umożliwiającym dostęp do tej faktury w KSeF, weryfikację danych w niej zawartych oraz umożliwiającym zapewnienie autentyczności pochodzenia i integralności treści tej faktury, w przypadku gdy po jej wystawieniu, faktura taka zostanie udostępniona nabywcy w sposób inny niż przy użyciu Krajowego Systemu e-Faktur.

Jednocześnie w terminie 7 dni roboczych od dnia zakończenia okresu awarii KSeF, o którym mowa w art. 106ne ust. 1 ustawy o VAT, podatnik będzie zobowiązany do przesłania do KSeF faktur wystawionych w okresie trwania awarii, w celu przydzielenia im numerów KSeF.

W przypadku gdy w terminie na przesłanie faktur zostanie zamieszczony kolejny komunikat o awarii - termin 7-dniowy liczy się od dnia zakończenia tej kolejnej awarii.

Warto także nadmienić, że regulacje zawarte w art. 106nf ust. 4 i 5 ustawy będą miały zastosowanie również do ustrukturyzowanych faktur elektronicznych wystawianych w ramach elektronicznego fakturowania w zamówieniach publicznych. Faktury te będą również podlegały obowiązkowi przesłania w terminie 7 dni roboczych od dnia kończącego okres awarii do KSeF.

Za datę wystawienia faktury elektronicznej wystawionej w okresie awarii KSeF uznaje się datę wskazaną przez podatnika na tej fakturze. Natomiast za datę otrzymania takiej faktury uznaje się datę faktycznego jej otrzymania przez nabywcę. Natomiast jeśli data faktycznego otrzymania tej faktury jest późniejsza niż data przydzielenia numeru identyfikującego tę fakturę w Krajowym Systemie e-Faktur, za datę otrzymania tej faktury przez nabywcę uznaje się datę przydzielenia tego numeru.

W przypadku udostępniania faktur nabywcom, o których mowa w art. 106gb ust. 4 ustawy o VAT  czyli podmiotom zagranicznym, za datę otrzymania uznaje się natomiast datę faktycznego otrzymania faktury przez tego nabywcę.

VAT - pozostałe podcasty w dziale
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.