W projekcie zmian do ustawy o VAT, jakie - co do zasady - mają wejść w życie z dniem 1 stycznia 2023 r. zakłada się zmianę brzmienia art. 90 ust. 8 ustawy o VAT, poprzez likwidację wymogu uzgadniania prognozy proporcji i sporządzania protokołu przez naczelnika urzędu skarbowego. Planuje się wprowadzenie zawiadomienia naczelnika urzędu skarbowego o przyjętej przez podatnika proporcji w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym ta proporcja zostanie zastosowana po raz pierwszy, nie później jednak niż w dniu przesłania ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3.
Pakiet SLIM VAT 3 zakłada również zwiększenie z obecnych 500 zł do 10.000 zł kwoty pozwalającej na uznanie, że proporcja określona przez podatnika wynosi 100%, w sytuacji gdy proporcja ta przekroczyła u niego 98%. W uzasadnieniu do projektu ustawy wskazano, iż podniesienie progu 500 zł do 10.000 zł pozwoli nadal zachować zgodność w tym zakresie z regulacjami prawa UE. Nadal zachowany zostaje ustalony na poziomie przekraczającym 98% wskaźnik pozwalający na przyjęcie 100% odliczenia VAT. Osiągnięcie przez podatnika wskaźnika na poziomie niższym lub równym 98% nadal będzie oznaczało, że nie może on zaokrąglić tego wskaźnika proporcji do 100%. Podwyższany jest natomiast limit kwoty VAT niepodlegającej odliczeniu od wydatków do czynności opodatkowanych i zwolnionych, które podatnik może posiadać przy wskaźniku proporcji na poziomie wyższym niż 98% - aby zaokrąglić ten wskaźnik do 100% i uzyskać w efekcie pełne prawo do odliczenia VAT.
W pakiecie SLIM VAT 3 przewidziano również zmianę przepisów dotyczących rocznej korekty VAT naliczonego.
Przypomnijmy, iż po zakończeniu roku podatnik ustala rzeczywisty wskaźnik proporcji, w oparciu o rzeczywiste obroty z danego roku. W praktyce w większości przypadków rzeczywisty wskaźnik proporcji z danego roku różni się od wskaźnika wstępnego (na podstawie którego podatnik odliczał VAT w ciągu roku). W takiej sytuacji podatnik po zakończeniu roku jest zobowiązany do dokonania rocznej korekty VAT.
Roczną korektę VAT wykazuje się w deklaracji, składanej za pierwszy okres rozliczeniowy roku następującego po roku podatkowym, za który dokonywana jest korekta, a w przypadku zakończenia działalności gospodarczej w deklaracji podatkowej za ostatni okres rozliczeniowy.
Sposób dokonania rocznej korekty podatku VAT uzależniony jest od rodzaju towarów i usług, które były nabywane w trakcie roku.
W odniesieniu do towarów i usług niezaliczonych do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, wykorzystywanych w działalności gospodarczej, a także zaliczonych do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych o wartości początkowej nieprzekraczającej 15.000 zł korekta dokonywana jest jednorazowo.
Natomiast w odniesieniu do środków trwałych o wartości początkowej przekraczającej 15.000 zł obowiązuje 5-letni okres korekty, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów korekty dokonuje się w okresie 10-letnim.
Projekt zmian do ustawy o VAT zakłada, że podatnik będzie mógł nie dokonywać korekty rocznej, jeżeli różnica pomiędzy proporcją ustaloną wstępnie a proporcją ustaloną dla zakończonego roku podatkowego, nie będzie przekraczać dwóch punktów procentowych.
Podatnicy zyskają również opcję rezygnacji z dokonania korekty, jeżeli rzeczywisty wskaźnik proporcji będzie mniejszy od wskaźnika prognozowanego oraz kwota podatku naliczonego niepodlegająca odliczeniu nie przekraczałaby 10.000 zł.
Kwota podatku naliczonego niepodlegająca odliczeniu oznacza w tym przypadku sumę kwot, które wynikają z różnicy pomiędzy proporcją wstępną a ostateczną w danym roku podatkowym oraz kwot wynikających z zastosowania tzw. korekty wieloletniej.
Planuje się wprowadzenie przepisu przejściowego, zgodnie z którym nowe regulacje odnoszące się do korekty rocznej będą stosowane począwszy od korekt dokonywanych za 2022 r., czyli dokonywanych w pierwszym okresie rozliczeniowym 2023 r.