Facebook
Podcasty podatkowe GOFIN - podcasty.gofin.pl
PODCASTY GOFIN Podatki, Księgowość, Prawo pracy
Serwis podcasty.gofin.pl to zbiór porad i informacji z zakresu podatków, księgowości, prawa pracy, które tworzą redaktorzy Czasopism: Biuletyn Informacyjny, Ubezpieczenia i Prawo Pracy, Poradnik VAT, Zeszyty Metodyczne Rachunkowości, Przegląd Podatku Dochodowego i Gazety Podatkowej. W profesjonalny i zrozumiały sposób dzielą się oni swoją wiedzą oraz omawiają niezwykle ważne zagadnienia i zmiany przepisów.
Zasady zgłaszania zmian do CRBR
Redakcja dziennika Gazeta Podatkowa | 25.09.2020

Z dniem 13 października 2019 r. uruchomiony został Centralny Rejestr Beneficjentów Rzeczywistych. Spółki handlowe, z wyjątkiem jedynie spółek partnerskich i publicznych spółek akcyjnych, muszą zgłaszać do tego rejestru określone informacje. Obejmują one dane identyfikacyjne spółki, a także jej beneficjentów rzeczywistych oraz osób uprawnionych do reprezentacji. W przypadku zmiany informacji przekazanych do CRBR muszą być one zaktualizowane w określonym terminie.

Treść podcastu

Centralny Rejestr Beneficjentów Rzeczywistych funkcjonuje od 13 października 2019 r. Obecnie obowiązki wobec tego rejestru dotyczą wszystkich spółek handlowych z wyjątkiem spółek partnerskich i publicznych spółek akcyjnych. Minął już okres przejściowy, w którym spółki wpisane do KRS przed 13 października 2019 r. powinny wywiązać się z obowiązków wobec CRBR. Po dokonaniu pierwszego zgłoszenia spółki muszą pamiętać o obowiązku aktualizacji przekazanych informacji.

Informacje podlegające zgłoszeniu do CRBR obejmują dane identyfikacyjne spółki, tj. jej nazwę (firmę), formę organizacyjną, siedzibę, numer KRS i NIP. Poza tym w CRBR ujawniane są dane identyfikacyjne członka organu lub wspólnika uprawnionego do reprezentowania spółki oraz beneficjenta rzeczywistego, tj. imię i nazwisko tych osób, obywatelstwo, państwo zamieszkania, numer PESEL albo data urodzenia - w odniesieniu do osób nieposiadających numeru PESEL. W przypadku beneficjenta rzeczywistego w CRBR ujawniana jest także informacja o wielkości i charakterze udziału lub uprawnieniach mu przysługujących. Taki zakres danych wskazują przepisy ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu. Przy tym Ministerstwo Finansów w wyjaśnieniach zamieszczonych na swojej stronie internetowej poświęconej CRBR informuje, że w zgłoszeniu wskazać trzeba dane o wszystkich rodzajach uprawnień osoby fizycznej (jedno lub więcej uprawnień), które powodują, że jest ona beneficjentem rzeczywistym tej spółki. Poza tym w przypadku gdy spółka ma więcej niż jednego beneficjenta rzeczywistego, należy zgłosić dane każdego z nich. Analogicznie gdy spółka ma więcej niż jednego reprezentanta, trzeba podać dane każdego członka organu lub wspólnika uprawnionego do jej reprezentowania.

W razie modyfikacji informacji przekazanych do CRBR (danych: beneficjenta rzeczywistego, spółki, osób uprawnionych do reprezentacji) muszą być one zaktualizowane.

Aktualizacja zgłoszenia w CRBR powinna nastąpić w terminie 7 dni od zmiany przekazanych informacji. Do biegu tego terminu nie wlicza się sobót i dni ustawowo wolnych od pracy, a także okresów awarii lub zakłóceń funkcjonowania systemu teleinformatycznego obsługującego rejestr na zasadach wskazanych w ustawie. Chodzi tu tylko o te awarie i zakłócenia, o których wystąpieniu i usunięciu Ministerstwo Finansów poinformuje na swoich stronach BIP.

W przypadku obliczania terminu na aktualizację informacji zgłoszonych do CRBR należy pamiętać, że niektóre zmiany zaczynają obowiązywać dopiero w momencie ich wpisu do KRS. W takiej sytuacji jest to tzw. wpis konstytutywny czy inaczej prawotwórczy. Przy tym większość zmian odnosi skutek od momentu ich zaistnienia, a wówczas wpis do KRS jednie ujawnia zaistniałe zmiany, jest to tak zwany wpis deklaratoryjny. W związku z tym podziałem termin 7 dni na zgłoszenie zmiany informacji przekazanych do CRBR należy liczyć co do zasady od momentu ich zaistnienia, a nie wpisu do KRS. Jedynie w przypadku tych zmian, dla których skuteczności niezbędny jest wpis do KRS, termin na aktualizację w CRBR należy liczyć od ich zmiany w KRS.

Przygotowując zgłoszenie do CRBR w systemie należy określić tzw. datę zdarzenia. Zgodnie z wyjaśnieniami Ministerstwa Finansów dla drugiego i kolejnych zgłoszeń do CRBR datą zdarzenia jest faktyczna data wystąpienia zdarzenia, które spowodowało konieczność przesłania zgłoszenia do CRBR, np.: data zaistnienia zmiany w przypadku zmian mających charakter deklaratoryjny czy też data wpisania zmiany do KRS w przypadku zmian mających charakter konstytutywny.

Na koniec dodać trzeba, że trwają prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy regulującej funkcjonowanie CRBR. Przy tym opisane zasady zgłaszania zmian nie ulegną zasadniczym zmianom. Natomiast planowane jest rozszerzenie katalogu podmiotów, które będą musiały przekazywać swoje dane do CRBR m.in. o spółki partnerskie, spółdzielnie, spółdzielnie europejskie, stowarzyszenia podlegające wpisowi do KRS czy fundacje. W projekcie przewidziano, że wskazane zmiany wejdą w życie po upływie 6 miesięcy od dnia ogłoszenia ustawy.

INNE - pozostałe podcasty w dziale
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.