Wiele firm z okazji świąt Bożego Narodzenia przekazuje kontrahentom upominki np. w postaci słodyczy oraz alkoholu. Powstaje pytanie, czy poniesione na ten cel wydatki można zaliczyć do kosztów podatkowych?
Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
W art. 16 ust. 1 pkt 28 tej ustawy ustawodawca wymienił koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na:
- usługi gastronomiczne,
- zakup żywności oraz
- zakup napojów, w tym alkoholowych.
Zgodnie z utrwalonym stanowiskiem organów podatkowych opartym na orzecznictwie sądów administracyjnych celem kosztów reprezentacyjnych jest stworzenie pewnego wizerunku podatnika, stworzenie dobrego obrazu jego firmy, działalności, wykreowanie pozytywnych relacji z kontrahentami. Oceniając, czy dane koszty mają charakter reprezentacyjny, należy patrzeć właśnie przez pryzmat ich celu. Jeśli wyłącznym bądź dominującym celem ponoszonych kosztów jest wykreowanie takiego obrazu podatnika, to koszty te mają charakter reprezentacyjny.
Uwzględniając dotychczasowe wyjaśnienia, trzeba uznać, że obdarowanie kontrahentów upominkami z powodu zbliżających się świąt ma na celu stworzenie dobrego wizerunku podatnika i wykreowanie pozytywnych relacji z kontrahentami. Jest to czynność o charakterze reprezentacyjnym, a więc poniesione z tego tytułu koszty będą kosztami reprezentacji. W rezultacie nie można ich zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów.