Do naszego wydawnictwa wpłynęło pytanie od działającego w formie jednostki budżetowej domu pomocy społecznej. Jednostka ma wątpliwości czy w domu pomocy społecznej główny księgowy musi być zatrudniony na podstawie umowy o pracę czy może prowadzić księgi rachunkowe na podstawie umowy zlecenia?
Z art. 54 ust. 1 ustawy o finansach publicznych wynika, iż obowiązki i odpowiedzialność w zakresie prowadzenia rachunkowości jednostki sektora finansów publicznych, w tym jednostki budżetowej, kierownik tej jednostki powierza pracownikowi zatrudnionemu na stanowisku głównego księgowego. Zgodnie zaś z art. 2 Kodeksu pracy, pracownikiem jest osoba zatrudniona na podstawie umowy o pracę, powołania, wyboru, mianowania lub spółdzielczej umowy o pracę.
Co do zasady więc, w każdej jednostce sektora finansów publicznych powinien być zatrudniony główny księgowy, musi być on pracownikiem tej jednostki. Obowiązek ten nie występuje jedynie w przypadku wspólnej obsługi, o której mowa w art. 10a ustawy o samorządzie gminnym, art. 6a ustawy o samorządzie powiatowym i art. 8c ustawy o samorządzie województwa. W takiej sytuacji jednostka obsługująca zaliczana do sektora finansów publicznych zapewnia realizację zadań głównego księgowego jednostki sektora finansów publicznych przez osobę spełniającą wymogi, o których mowa w art. 54 ust. 2 ustawy o finansach publicznych. Natomiast w jednostce obsługiwanej nie zatrudnia się głównego księgowego.
Umowa zlecenia, należąca do kategorii umów cywilnoprawnych, nie może być podstawą zatrudnienia głównego księgowego w jednostce sektora finansów publicznych, w tym w działającym w formie jednostki budżetowej domu pomocy społecznej. Obowiązki głównego księgowego takiej jednostki muszą być wykonywane w ramach stosunku pracy.