Wynagrodzenie wypłacone członkowi zarządu pełniącemu funkcję prezesa zarządu na podstawie powołania stanowi przychód z działalności wykonywanej osobiście, o którym mowa w art. 13 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zaliczkę na podatek od tego wynagrodzenia pobiera się na zasadach przewidzianych w art. 41 ust. 1 tej ustawy. Z przepisu tego wynika, że płatnicy są zobowiązani pobierać zaliczki na podatek, stosując najniższą stawkę podatkową określoną w skali podatkowej, tj. 12%. Stawkę tę stosuje się bez względu na wysokość dochodu uzyskanego przez członka zarządu. Zastosowanie wyższej stawki, tj. 32%, możliwe jest jedynie na złożony przez niego wniosek.
U członka zarządu podstawą opodatkowania jest osiągnięty przez niego przychód pomniejszony o miesięczne koszty uzyskania przychodów w kwocie 250 zł.
Natomiast odnośnie podlegania składkom ZUS, to wynagrodzenie członka zarządu nie stanowi podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne. Podlega ono jednak obowiązkowemu ubezpieczeniu zdrowotnemu. Składkę zdrowotną oblicza się w wysokości 9% podstawy jej wymiaru. Jest ona w całości finansowana przez ubezpieczonego. O kwotę tej składki należy pomniejszyć wypłacane wynagrodzenie.
Członkowi zarządu przysługuje prawo złożenia płatnikowi oświadczenia w sprawie pomniejszenia zaliczki na podatek o kwotę zmniejszającą podatek, na przykład na druku PIT-2. Wówczas płatnik obniża obliczoną zaliczkę na podatek o kwotę wskazaną w tym oświadczeniu. Może to być kwota 300 zł, 150 zł albo 100 zł.
Pobraną zaliczkę na podatek płatnik przekazuje do urzędu skarbowego w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym ją pobrał. Natomiast po zakończeniu roku obowiązany jest sporządzić deklarację PIT-4R, którą musi przekazać do urzędu skarbowego. Powinien tego dokonać do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym, a w przypadku zaprzestania działalności przed tym terminem PIT-4R musi złożyć do dnia zaprzestania tej działalności. Ponadto ma obowiązek sporządzenia PIT-11 i przekazania go do urzędu skarbowego do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym, a członkowi zarządu - do końca lutego roku następującego po roku podatkowym. W przypadku zaprzestania prowadzenia działalności przed upływem wspomnianych terminów PIT-11 przekazuje się do urzędu skarbowego i członkowi zarządu nie później niż w dniu zaprzestania prowadzenia działalności.