10 grudnia 2023 r. uruchomione mają być e-Doręczenia. Termin ten określił komunikatem Minister Cyfryzacji. W uproszczeniu e-Doręczenie stanowi odpowiednik listu poleconego za potwierdzeniem odbioru. Celem ustawodawcy jest, aby niebawem korespondencja nadawana przez podmioty publiczne miała wyłącznie postać elektroniczną. Aby do tego doszło wprowadzony zostanie obowiązek korzystania z e-Doręczeń przez podmioty publiczne oraz określone podmioty niepubliczne, tj. przedsiębiorców i osoby wykonujące zawody zaufania publicznego. Za pośrednictwem e-Doręczeń podmioty publiczne mają doręczać korespondencję wymagającą uzyskania potwierdzenia jej nadania lub odbioru. Przy tym ustawa przewiduje od tej zasady wyjątki.
W większości urzędów (instytucji) publicznych e-Doręczenia mają ruszyć z dniem 10 grudnia 2023 r. Od tej daty obowiązkiem korzystania z e-Doręczeń, czyli posiadania adresu do doręczeń elektronicznych oraz odbierania korespondencji objęte będą także nowo powstające podmioty niepubliczne wpisywane do rejestru przedsiębiorców KRS, w tym np. spółki handlowe z udziałem prywatnym. W związku z tym od 10 grudnia 2023 r. jedno okienko w KRS zostanie rozszerzone o współpracę z ministrem właściwym ds. informatyzacji. Podmioty niepubliczne wpisane do rejestru przedsiębiorców KRS przed 10 grudnia 2023 r. będą musiały posiadać adres do e-Doręczeń wpisany do bazy adresów elektronicznych w terminie 3 miesięcy od dnia 10 grudnia 2023 r., czyli najpóźniej 10 marca 2024 r.
Adres do doręczeń elektronicznych musi być powiązany z publiczną albo kwalifikowaną usługą rejestrowanego doręczenia elektronicznego. Publiczną usługę świadczy operator wyznaczony, obecnie jest nim Poczta Polska S.A., a kwalifikowana świadczona jest przez podmioty komercyjne spełniające określone wymogi. Podmiot niepubliczny, w tym przedsiębiorca z KRS, może wybrać, czy chce mieć adres do e-Doręczeń powiązany z publiczną czy kwalifikowaną, czyli komercyjną usługą.
Adres do e-Doręczeń powinien być wpisany do bazy adresów elektronicznych. Jest to rejestr publiczny, który prowadzi minister ds. informatyzacji. Wpis ten jest równoznaczny z żądaniem doręczania korespondencji przez podmioty publiczne na ten adres.
Od 10 grudnia 2023 r. obowiązkiem korzystania z e-Doręczeń objęte zostaną także osoby wykonujące zawody zaufania publicznego, tj. wykonujący zawód adwokata, radcy prawnego, doradcy podatkowego, doradcy restrukturyzacyjnego, rzecznika patentowego oraz notariusza. W przypadkach m.in. niewykonywania zawodu, zawieszenia prawa do jego wykonywania osoby te nie mają obowiązku korzystania z e-Doręczeń.