Facebook
Podcasty podatkowe GOFIN - podcasty.gofin.pl
PODCASTY GOFIN Podatki, Księgowość, Prawo pracy
Serwis podcasty.gofin.pl to zbiór porad i informacji z zakresu podatków, księgowości, prawa pracy, które tworzą redaktorzy Czasopism: Biuletyn Informacyjny, Ubezpieczenia i Prawo Pracy, Poradnik VAT, Zeszyty Metodyczne Rachunkowości, Przegląd Podatku Dochodowego i Gazety Podatkowej. W profesjonalny i zrozumiały sposób dzielą się oni swoją wiedzą oraz omawiają niezwykle ważne zagadnienia i zmiany przepisów.
Nadgodziny w biurach rachunkowych
Redakcja dziennika Gazeta Podatkowa | 01.07.2024

Konieczność pracy po godzinach niestety często występuje w biurach rachunkowych. Powoduje ona zmęczenie i zniechęcenie pracowników. Czy można zrobić coś, żeby to zmienić?

Treść podcastu

W środowisku biur rachunkowych konieczność pracy w nadgodzinach często jest nieodłącznym elementem życia zawodowego, dotykającym zarówno pracowników, jak i właścicieli tych firm. Rzadko spotyka się biura, które nie byłyby choć raz zaangażowane w pracę po godzinach "przed dwudziestym". W niektórych biurach zdarza się, że jest to comiesięczną normą.

Samo zjawisko nadgodzin, również w branży księgowej, nie jest z gruntu złe, o ile idą za tym większe zarobki i nadgodziny nie stanowią stałego punktu w miesiącu. Wtedy pracownicy biur rachunkowych decydują się na dłuższe godziny pracy, kierując się perspektywą większych dochodów, mimo że jest to związane z koniecznością poświęcenia czasu przeznaczonego na życie prywatne. Jednak jeśli praktycznie co miesiąc sytuacja się powtarza, nadgodziny stają się już dużo mniej atrakcyjne. Wtedy w odbiorze są uznawane za zjawisko negatywne, wpływające niekorzystnie na morale pracowników i na efektywność prowadzenia biura rachunkowego.

Z punktu widzenia właścicieli biur rachunkowych comiesięczne nadgodziny mogą zniszczyć budowane struktury firmowe. Spadek morale pracowników, a w konsekwencji wzrost niechęci do pracy, a nawet wypalenie zawodowe sprawiają, że wszelkie wysiłki związane z budowaniem zespołów, utrzymaniem dobrej atmosfery czy organizacją integracyjnych wydarzeń mogą okazać się nieskuteczne. Jednak istnieją skuteczne metody przeciwdziałania zjawisku nadgodzin w biurze rachunkowym. Za kształtowanie zasad funkcjonowania firmy i organizację czasu pracy pracowników odpowiada właściciel biura. Może on podjąć odpowiednie kroki zmierzające do poprawy sytuacji z nadgodzinami w jego firmie. Jednym ze sposobów jest odpowiedni zapis w umowach z klientami ustalający termin dostarczenia przez nich dokumentów księgowych do biura oraz zapis przewidujący ewentualne konsekwencje dla klientów z tytułu niedotrzymania tego terminu, np. brak konieczności podania przez biuro wyników podatkowych w ustawowym terminie płacenia podatków.

Wprowadzenie przez właściciela biura rachunkowego zasady polegającej na konsekwentnym przestrzeganiu tych zapisów umów z klientami często skutkuje częściową albo wręcz całkowitą likwidacją nadgodzin u pracowników. Choć to rozwiązanie wydaje się być proste, jego wdrożenie wymaga od właściciela pewnej determinacji oraz przekonania, że trzymanie się go jest kluczowe dla zdrowego funkcjonowania firmy. To wyzwanie, które jest związane z budowaniem asertywności, wiarą we własne umiejętności i chęcią dążenia do bardziej zrównoważonego życia zawodowego, zarówno swojego, jak i pracowników.

Istotny może też okazać się dodatkowy czynnik motywujący do zmiany - coraz większe trudności ze znalezieniem odpowiednich pracowników. Młode pokolenie wchodzące na rynek pracy bardzo ceni sobie równowagę między pracą a życiem osobistym, preferuje efektywność nad ilość spędzonego czasu w biurze. Może się więc okazać, że zmiana starych przyzwyczajeń dotyczących pracowania po godzinach będzie nie tyle dobrowolną decyzją szefa, co koniecznością zapewniającą utrzymanie się biura na rynku.

Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.