Profil zaufany to bezpłatne narzędzie, dzięki któremu można potwierdzić swoją tożsamość w systemach elektronicznej administracji publicznej oraz podpisać dany dokument. Profil służy tylko do kontaktów z administracją publiczną (urzędami, ministerstwami) i jest ważny przez 3 lata. Po upływie tego czasu można przedłużyć jego ważność na kolejne 3 lata. Może go założyć każdy, kto ma numer PESEL oraz pełną lub ograniczoną zdolność do czynności prawnych. Założenie profilu zaufanego możliwe jest z wykorzystaniem bankowości internetowej. Przy czym jest to możliwe, tylko w tych bankach lub bankach spółdzielczych, które mają zgodę na potwierdzanie profilu zaufanego. Obecnie 15 banków oferuje taką usługę. Profil zaufany można również potwierdzić za pomocą konta w systemie Envelo Poczty Polskiej, a także wykorzystując do tego bezpieczny podpis elektroniczny lub dowód osobisty z warstwą elektroniczną. Profil zaufany można również uzyskać w bardziej tradycyjny sposób. Wystarczy wypełnić online wniosek o jego założenie na stronie pz.gov.pl i potwierdzić w jednym z wielu dostępnych punktów potwierdzających. Takimi punktami są między innymi urzędy skarbowe, urzędy wojewódzkie czy wybrane urzędy pocztowe. Takie punkty są dostępne także za granicą. W związku z trwającym stanem epidemii możliwe jest również uzyskanie tymczasowego profilu zaufanego. Można to zrobić bez wychodzenia z domu poprzez wideoczat, którą przeprowadza urzędnik wykorzystując jedną z dostępnych aplikacji umożlwiających rozmowę wideo. Początkowo profile te ważne były tylko przez 3 miesiące, obecnie ich ważność została przedłużona do 3 lat. Posiadając profil zaufany uzyskuje się dostęp do Elektronicznej Platformy Usług Administracji Publicznej ePUAP czyli bezpłatnej platformy do kontaktu z różnymi urzędami, przez którą można wysyłać, wnioski lub pisma oraz odbierać pisma z urzędów. Przedsiębiorcy będący osobami fizycznymi posiadający profil zaufany mogą rejestrować, zawiesić, wznowić lub zlikwidować działalność gospodarczą w CEIDG oraz korzystać z bazy usług publicznych online na portalu Biznes.gov.pl, obsługiwać swoje konto w Systemie BDO, a także załatwiać sprawy związane z ubezpieczeniem swoim lub pracownika na PUE ZUS. Obywatel może np. złożyć wniosek o wydanie nowego dowodu osobistego, a w ramach Internetowego Konta Pacjenta sprawdzać swoje e-recepty, informacje o nałożonych kwarantannach czy wynikach testów na COVIDD, wybrać lekarza lub pielęgniarkę podstawowej opieki zdrowotnej. Nie każdą jednak sprawę urzędową można załatwić przez internet dzięki profilowi zaufanemu, w ten sposób nie można np. podpisać deklaracji i informacji podatkowych.
Czas epidemii i ograniczeń przyspieszył w wielu urzędach proces elektronizacji. Wiele spraw dotychczas załatwianych podczas wizyty w urzędzie można obecnie przeprowadzić online. Bezpłatną metodą potwierdzania tożsamości obywatela w systemach podmiotów publicznych jest profil zaufany. To alternatywa dla płatnego podpisu kwalifikowanego. Z jego pomocą można podpisywać dokumenty przesyłane do urzędów administracji publicznej, przedsiębiorcy mogą zarządzać swoim wpisem w CEIDG, a pacjenci korzystać z Internetowego Konta Pacjenta. Sposobów na uzyskanie profilu zaufanego jest kilka.