Do naszego Wydawnictwa wpłynęło zapytanie od Czytelnika, który zawarł umowę leasingu operacyjnego. Pytanie dotyczy kwestii jak rozliczać w księgach rachunkowych opłatę wstępną? Czy istnieje możliwość odniesienia jej jednorazowo w koszty?
Generalnie dla celów bilansowych opłatę wstępną w leasingu operacyjnym rozlicza się w czasie, przez okres trwania umowy, za pośrednictwem konta 64 "Rozliczenia międzyokresowe kosztów". Jeżeli jednak w ocenie jednostki wstępna opłata leasingowa nie jest kwotą istotną, to - na podstawie artykułu 4 ustęp 1 ustawy o rachunkowości - jednostka może skorzystać z uproszczenia i odnieść ją jednorazowo w koszty.
Ustawa o rachunkowości nie precyzuje sposobu rozliczania wstępnej opłaty leasingowej. Z uwagi jednak na fakt, iż opłata ta dotyczy całego okresu leasingu, traktuje się ją jako koszt dotyczący przyszłych okresów sprawozdawczych i rozlicza w czasie z uwzględnieniem artykułu 39 tej ustawy przez okres trwania umowy. Taki sposób rozliczania opłaty wstępnej w leasingu operacyjnym wynika również z punktu 5 - 1 Krajowego Standardu Rachunkowości numer 5 "Leasing". Według standardu opłaty z tytułu umowy leasingu operacyjnego, w tym opłatę wstępną, korzystający rozlicza przez okres leasingu metodą liniową i obciąża nimi równomiernie, w jednakowej wysokości, koszty poszczególnych miesięcy lub kwartałów objętych okresem leasingu, co może wymagać dokonywania czynnych lub biernych rozliczeń międzyokresowych. Jeżeli jednak inny sposób rozłożenia opłat z tytułu leasingu lepiej odzwierciedla rozkład w okresie leasingu korzyści czerpanych przez korzystającego z przedmiotu umowy lub różnice w wysokości opłat nie wpływają istotnie na koszty, to może on być także stosowany.
Jednostka może także zastosować, na mocy artykułu 4 ustęp 1 ustawy o rachunkowości, uproszczenie i zaliczyć opłatę wstępną jednorazowo w koszty działalności operacyjnej, jeżeli wartość tej opłaty nie jest dla jednostki istotna. Z powyższego przepisu wynika bowiem, że jednostka w ramach przyjętych zasad (polityki) rachunkowości może stosować uproszczenia, jeżeli nie wywiera to istotnie ujemnego wpływu na rzetelne i jasne przedstawienie sytuacji majątkowej i finansowej oraz wyniku finansowego. Zapis dotyczący jednorazowego ujmowania w kosztach opłaty wstępnej powinien wynikać z polityki rachunkowości jednostki.