Zobowiązanie podatkowe przedawnia się zasadniczo po pięciu latach, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku. Kwestię przedawnienia skomplikował artykuł 15zzr ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID 19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych, zwanej ustawą w sprawie w sprawie COVID 19. Przepis ten stanowił, że w czasie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii ogłoszonych z powodu COVID 19 bieg określonych terminów przewidzianych przepisami prawa administracyjnego nie rozpoczyna się, a rozpoczęty ulega na ten okres zawieszeniu. Wśród tych terminów zostały wymienione terminy przedawnienia.
Wspomniany przepis obowiązywał zaledwie kilka tygodni w pierwszej połowie 2020 roku. Nie było jednomyślności, czy opisane regulacje odnoszą się również do prawa podatkowego, w tym skutkują zawieszeniem biegu terminów przedawnienia zobowiązań podatkowych. Ministerstwo Finansów twierdziło, że nie dotyczą one terminów określonych w przepisach prawa podatkowego, w tym w Ordynacji podatkowej. Prawo podatkowe stanowi bowiem odrębną, autonomiczną gałąź prawa wywodzącą się z prawa administracyjnego oraz prawa finansów publicznych. W sprawach sądowoadministracyjnych zapadały natomiast rozbieżne orzeczenia. Niektóre sądy administracyjne uważały, że prawo podatkowe zalicza się do prawa administracyjnego i kontrowersyjny przepis spowodował zawieszenie biegu terminów przedawniania zobowiązań podatkowych. Inne składy orzekające uznawały prawo podatkowe za odrębną i autonomiczną dziedzinę prawa. Kontrowersyjny przepis nie spowodował więc wydłużenia biegu terminów przedawnienia podatków.
Rozstrzygnięciem spornej kwestii zajął się poszerzony skład NSA. W dniu 27 marca 2023 r. podjął uchwałę, że artykuł 15zzr ustawy w sprawie COVID 19 nie dotyczy wstrzymania, rozpoczęcia i zawieszenia biegu terminu przedawnienia zobowiązań podatkowych. Należy jednak pamiętać, że istnieje wiele innych przesłanek wydłużenia biegu terminu przedawnienia podatków. Wymienia się je w Ordynacji podatkowej. Przykładowo, wydanie decyzji o rozłożeniu zapłaty podatku na raty skutkuje zawieszeniem biegu terminu przedawnienia podatku, a ogłoszenie upadłości powoduje przerwanie biegu terminu przedawnienia.