Firma transportowa jest zobowiązana zapewnić kierowcy wykonującemu przewozy cross-trade oraz kabotażowe wynagrodzenie zgodne z przepisami państwa wykonywania pracy tzw. państwa przyjmującego. Nie zmienia to faktu, że do kierowców mają zastosowanie krajowe przepisy, które umożliwiają pomniejszenie podstawy opodatkowania oraz składek o równowartość diet lub ich części z tytułu podróży służbowej za każdy dzień pobytu za granicą.
Kierowcy wykonujący zadania służbowe w ramach przewozów międzynarodowych nie są w podróży służbowej w rozumieniu Kodeksu pracy ani ustawy o czasie pracy kierowców. Przyjęto, że do tych kierowców mają zastosowanie specjalne zasady ustalania podstawy wymiaru PIT i składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe poprzez nowelizację ustawy o czasie pracy kierowców. Nowo dodany artykuł dwadzieścia jeden b do tej ustawy, obowiązujący od 2 lutego 2022 roku precyzuje, że do kierowców w zakresie ustalania podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych znajdą zastosowanie przepisy dotyczące osób zatrudnionych w kraju i przebywających czasowo za granicą, o których mowa w artykule dwadzieścia jeden ustęp jeden punkt dwadzieścia ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Chodzi o zwolnienie z opodatkowania części przychodów osób przebywających czasowo za granią i uzyskujących przychody ze stosunku pracy za każdy dzień pobytu za granicą, w którym podatnik pozostawał w stosunku pracy w kwocie odpowiadającej 30% diety, określonej w przepisach dotyczących podróży służbowej w sferze budżetowej. Natomiast w zakresie podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe zastosowanie ma wyłączenie, o którym mowa w paragrafie dwa ustęp jeden punkt szesnaście rozporządzenia w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne. Stanowi on o wyłączeniu z podstawy oskładkowania części wynagrodzenia pracownika, którego przychód jest wyższy niż przeciętne wynagrodzenie w rozumieniu ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych to jest pięć tysięcy dziewięćset dwadzieścia dwa złote, w wysokości równowartości diety przysługującej z tytułu podróży służbowej poza granicami kraju, za każdy dzień pobytu.
Od 2 lutego 2022 roku zaczęły obowiązywać przepisy pakietu mobilności, zgodnie z którym kierowców wykonujących przewozy kabotażowe oraz cross-trade należy traktować jako pracowników delegowanych. Oznacza to że należy im naliczyć wynagrodzenia zgodnie z przepisami państw członkowskich, na obszarze których wykonują pracę, czyli zapewnić stawki wynagrodzenia oraz dodatkowe składniki wynagrodzenia, takie jak diety i ryczałty za nocleg w oparciu o przepisy państwa przyjmującego. Jednak nie każdy kierowca wykonujący transport międzynarodowy będzie uznawany za pracownika delegowanego. I tak za pracownika delegowanego nie uznaje się kierowcy wykonującego przewozy:
- tranzytowe,
- dwustronne/bilateralne z oraz do Polski, a także maksymalnie dwóch dodatkowych operacji (załadunku/rozładunku),
- cross trade – zwolnienie dotyczy jednej operacji rozładunku lub doładunku bądź dwóch operacji rozładunku i doładunku w drodze powrotnej, jeśli odbywają się one podczas przewozu bilateralnego (przy obowiązku wpisywania symbolu kraju w tachografie po przekroczeniu granicy),
- kombinowane, wykonywane w ramach przewozów bilateralnych.