Facebook
Podcasty podatkowe GOFIN - podcasty.gofin.pl
PODCASTY GOFIN Podatki, Księgowość, Prawo pracy
Serwis podcasty.gofin.pl to zbiór porad i informacji z zakresu podatków, księgowości, prawa pracy, które tworzą redaktorzy Czasopism: Biuletyn Informacyjny, Ubezpieczenia i Prawo Pracy, Poradnik VAT, Zeszyty Metodyczne Rachunkowości, Przegląd Podatku Dochodowego i Gazety Podatkowej. W profesjonalny i zrozumiały sposób dzielą się oni swoją wiedzą oraz omawiają niezwykle ważne zagadnienia i zmiany przepisów.
Aktualizacja zakładowego planu kont w związku z wprowadzeniem PPK
Redakcja czasopisma Zeszyty Metodyczne Rachunkowości | 05.07.2021

Utworzenie nowych kont księgowych w związku z wprowadzeniem PPK wymaga aktualizacji zakładowego planu kont, stanowiącego element polityki rachunkowości. Zmiany tej można dokonać aneksem lub zarządzeniem kierownika jednostki o wprowadzeniu nowego jednolitego tekstu zakładowego planu kont.

Treść podcastu

W myśl art. 10 ust. 1 ustawy o rachunkowości, jednostka powinna posiadać tzw. politykę rachunkowości, czyli dokumentację opisującą w języku polskim przyjęte przez nią zasady rachunkowości, w tym m.in. dotyczące zakładowego planu kont, ustalającego wykaz kont księgi głównej, przyjęte zasady klasyfikacji zdarzeń, zasady prowadzenia kont ksiąg pomocniczych oraz ich powiązania z kontami księgi głównej. Ustalone na piśmie i przyjęte przez jednostkę zasady rachunkowości zatwierdza kierownik jednostki. Odpowiada on również za ich aktualizację. Wprowadzenie PPK może spowodować konieczność utworzenia nowych kont księgowych i wymagać aktualizacji zakładowego planu kont.

Zasady gromadzenia środków w pracowniczych planach kapitałowych, zawierania umów o zarządzanie PPK i umów o prowadzenie PPK, finansowania i dokonywania wpłat do PPK oraz dokonywania wypłat transferowych, wypłat i zwrotu środków zgromadzonych w PPK reguluje ustawa z dnia 4 października 2018 r. o pracowniczych planach kapitałowych. W świetle art. 3 tej ustawy, PPK jest tworzony w celu systematycznego gromadzenia oszczędności przez uczestnika PPK z przeznaczeniem na wypłatę po osiągnięciu przez niego 60 roku życia oraz na inne cele określone w ustawie. Wpłaty dokonywane do PPK są finansowane z własnych środków przez podmiot zatrudniający, a także przez uczestnika PPK. Wysokość wpłat określa się procentowo od wynagrodzenia uczestnika PPK, przy czym wpłata podstawowa finansowana przez podmiot zatrudniający wynosi 1,5% wynagrodzenia, a finansowana przez uczestnika PPK wpłata podstawowa wynosi 2% wynagrodzenia.

W księgach rachunkowych wpłaty dokonywane do PPK finansowane przez podmiot zatrudniający zalicza się do kosztów pracowniczych. Tego rodzaju koszty obciążają konto 40-5 "Ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia" lub odpowiednie konto w zespole 5.

Ewidencja wpłat do PPK w części finansowanej przez pracodawcę w księgach będzie przebiegała zapisem po stronie Wn konta 40-5 "Ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia" lub konta zespołu 5, w korespondencji ze stroną Ma konta 24 "Pozostałe rozrachunki".

Przypominamy, iż konto 40-5 służy w jednostce do ewidencji kosztów ponoszonych w związku z zatrudnianiem pracowników oraz osób fizycznych niebędących pracownikami. Na koncie tym ujmuje się m.in. składki na ubezpieczenia społeczne obciążające koszty pracodawcy, świadczenia emerytalne, rentowe, wydatki ponoszone na podstawie przepisów BHP oraz Kodeksu pracy. Z reguły jednostki wyodrębniają w ramach konta 40-5 odpowiednie konta analityczne dotyczące poszczególnych świadczeń. W związku z nowym obowiązkiem związanym z PPK można więc utworzyć nowe konto analityczne o nazwie np. "Wpłaty do PPK".

Natomiast wpłaty finansowane przez uczestnika PPK są pobierane z jego wynagrodzenia i ujmowane w księgach rachunkowych na kontach rozrachunkowych.

Ewidencja wpłaty dokonywanej ze środków uczestnika PPK odbywa się na podstawie listy płac zapisem po stronie Wn konta 23-0 "Rozrachunki z tytułu wynagrodzeń", w korespondencji ze stroną Ma konta 24 "Pozostałe rozrachunki".

Podmiot zatrudniający, czyli pracodawca, jest zobowiązany do obliczenia i dokonania wpłat do wybranej instytucji finansowej zarówno w części finansowanej z własnych środków, jak i pobranych z wynagrodzenia uczestnika PPK.

Kwoty wpłat do PPK ujmuje się w księgach rachunkowych na koncie 24 "Pozostałe rozrachunki", w ramach którego można wyodrębnić konto o nazwie np. "Wpłaty do PPK" lub "Rozrachunki z instytucją zarządzającą i prowadzącą PPK". Zależnie od funkcjonującego w jednostce zakładowego planu kont, może to być konto analityczne do konta 24 lub nowe konto syntetyczne w ramach funkcjonujących już w jednostce kont pozostałych rozrachunków. Odrębne konto przeznaczone do ewidencjonowania kwot należnych do wpłaty do PPK oraz ich rozliczenie z dokonaną płatnością pomaga kontrolować rozrachunki z wybraną instytucją finansową.

W księgach rachunkowych przekazanie wpłaty do instytucji prowadzącej PPK odbywa się zapisem po stronie Wn konta 24 "Pozostałe rozrachunki", w korespondencji ze stroną Ma konta 13-0 "Rachunek bieżący".

Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.