Społeczna odpowiedzialność biznesu jest pojęciem bardzo szerokim, pod którym kryje się szereg różnych inicjatyw, czy procedur.
W ogólnym ujęciu społeczna odpowiedzialność biznesu najczęściej jest określana jako strategia zarządzania, zgodnie z którą przedsiębiorstwa w swoich działaniach dobrowolnie uwzględniają interesy społeczne, aspekty środowiskowe, czy relacje z różnymi grupami interesariuszy, w szczególności z pracownikami. Bycie społecznie odpowiedzialnym oznacza inwestowanie w zasoby ludzkie, w ochronę środowiska, relacje z otoczeniem firmy i informowanie o tych działaniach, co przyczynia się do wzrostu konkurencyjności przedsiębiorstwa i kształtowania warunków dla zrównoważonego rozwoju społecznego i ekonomicznego.
Podejmowanie działań w obszarze społecznej odpowiedzialności biznesu, mimo że nie wiąże się z osiągnięciem konkretnego, ściśle określonego przychodu, to jednak może przynieść podatnikowi szereg wymiernych korzyści ekonomicznych. Niewątpliwie bowiem w interesie każdego podatnika leży utrzymywanie dobrych, przyjaznych stosunków z otaczającym go światem, co pozwala na możliwie harmonijną jego koegzystencję z innymi podmiotami. To z kolei przekłada się na pozytywne postrzeganie firmy podatnika przez te inne podmioty, takie jak np. inwestorzy, instytucje finansowe, w tym udzielające kredytów lub pożyczek, kontrahenci, pracownicy firmy, czy lokalne władze samorządowe.
Jeżeli zatem działania firmy wpisują się w definicję społecznej odpowiedzialność biznesu, to wydatki związane z tymi działaniami - co do zasady - spełniają przesłanki wskazane w art. 15 ust. 1 updop i art. 22 ust. 1 updof, a w konsekwencji mogą stanowić koszty uzyskania przychodów.
Każdy przypadek wymaga jednak indywidualnej oceny na tle okoliczności występujących w konkretnym stanie faktycznym. Tak też wynika z interpretacji wydanych w ostatnich latach przez organy podatkowe.
Kontekst społeczny działań podejmowanych pozwala na odróżnienie wydatków na cele społecznej odpowiedzialności biznesu od kosztów reprezentacji, podlegających wyłączeniu z kosztów podatkowych. Natomiast pośredni wpływ działań w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej zgodnie z zasadami społecznej odpowiedzialności biznesu na budowanie wizerunku firmy - nie stanowi o kwalifikacji tych wydatków do kosztów reprezentacji w rozumieniu art. 16 ust. 1 pkt 28 updop i art. 23 ust. 1 pkt 23 updof.